Titlen her er ikke helt korrekt, men meget fængende! I Danmark er der nemlig ikke nogle, der foretager tests af hvad der virker, i samme omfang som vi ser de kendte amerikanere gøre det. Der bliver i storgrad lavet cases/testimonials, hvor man fortæller hvilke SEO tiltag der er foretaget, men større tests hvor samme taktik bliver prøvet af på flere sider, holdt op i mod andre tekniker, er ikke at finde i danmark. Den “rigtige måde” at lave SEO på, kommer derfor fra USA og de andre lande, som har fokus på denne del.
Google og de andre søgemaskiner i danmark, antages at være meget lig USAs versioner af søgemaskinerne, hvorfor der normalt tages udgangspunkt i deres tests. Der er dog SEO tiltag som med stor sikkerhed, er det samme som i USA. Det vil i storgrad være ranking faktorer som ikke er sprog afhængige, og altså faktorer som:
- hjemmesidens hastighed
- generelle onpage optimeringer (med undtagelse af content)
- eksterne links
Grunden til at jeg her noterer “med undtagelse af content”, skyldes at det ikke kan siges med sikkerhed hvor godt søgemaskinerne forstår dansk, samt hvor meget værdi dette parameter får i danmark, hvis de er usikre på sikkerheden i deres algoritme, på det danske marked.
Tekniske fundament
De SEO tekniske tiltag man kan implementere på sin hjemmeside, har højst sandsynligt samme effekt, som de har i USA og dermed samme vigtighed – hvis ikke større – på grund af manglen af de andre parametre. Ranking faktorer som hastighed, interne links og meta tags, er forholdsvis nemt at implementere på tværs af sprog, hvorfor dette kan antages at være det samme i alle lande.
Jeg har fornyligt været i Chiang Mai (SEO hovedstaden), hvor jeg deltog i en række SEO arrangementer, med eksperter fra blandt andet USA, som står bag en række af disse tests. Her mødte jeg en gut fra Australien, som fortalte om hvordan han alene med Schema-markering rangerede sider i toppen af SERP i Australien, da Google der var bagud i landet. Derudover har disse selv samme amerikanere udført tests, som konkluderer at markedet i DK er væsentligt nemmere.
Der kan derfor være rigtig gode placeringer at hente, alene ved at optimere det tekniske fundament.
Linkbuilding
Linkbuilding er lidt anderledes. Der er ikke nogle (så vidt jeg ved), der har udført en decideret test i danmark, om hvorvidt et link rent faktisk giver bedre placeringer, og hvor meget det gavner. Mine egne erfaringer samt konklusioner fra de udenlandske SEOs viser dog at links stadig har en stor effekt på ens placeringer i Google. Hvis du er i tvivl om hvordan du kommer i gang med linkbuilding, bør du konsultere med et professionelt SEO bureau, som kan hjælpe dig i gang med denne del af SEO.
Konklusion
Pointen med dette indlæg er at du altid bør forholde dig kritisk. SEO er en af de brancher, med flest selvudnævnte eksperter, og der er helt sikkert rigtig mange gode SEO folk, men der er også mange, som på grund af de manglende tests, beskæftiger sig med ranking faktorer som faktisk ikke virker, eller som ikke har fokus på f.eks. linkbuilding.