Hvis du står for at skulle administrere et boligkompleks, er der mange ting, du skal have styr på. Det gælder først og fremmest om at sikre, at de beboere, der holder til i ejendommen, er glade for at være der. Her får du 3 tips til at administrere et boligkompleks.
Når du står for at skulle administrere et boligkompleks, har du et stort ansvar. Det er dig, der styrer, hvornår ejendommens udendørs arealer bliver ordnet, ligesom det er dig, der skal sikre, at det hele lever op til beboernes forventninger.
Hvis du føler, at det er et stort og vanskeligt ansvar at have på dig, kan det betale sig at uddelegere arbejdet til andre, som tager sig af det. Herunder får du en række tips til, hvilke opgaver du kan uddelegere – og hvilke du selv kan udføre.
#1: Vedligeholdelse og ejendomsservice
Det tager lang tid at administrere en ejendom, og derfor er det en god idé at uddelegere arbejdet. Det gælder særligt, når den skal vedligeholdes, hvorfor du med fordel kan oprette et abonnement hos en virksomhed, som tilbyder ejendomsservice.
Vælg eksempelvis en virksomhed som Es-sj.dk, der arbejder med vedligeholdelse og ejendomsservice for boligselskaber, ejerforeninger, virksomheder, restauranter og lignende. Det er en billig løsning, hvis man sammenligner med den tid, der frigives, når du ikke selv varetager det.
#2: Sørg for, at der er parkering
Det er en god idé at oprette en aftale med et parkeringsselskab, som kan varetage eftersyn med parkeringspladsen. På den måde er du altid sikker på, at dem, der bor i ejendommen og derfor er det retmæssige brugere af parkeringspladsen, har mulighed for at få en parkeringsplads.
Desuden er det vigtigt at huske på, at en parkeringsplads med kontrol kan give bøder, hvis man holder der uretmæssigt. Det kan dog være smart for dem, der bor i ejendommen, da det på den måde undgås, at personer holder der uden tilknytning til ejendommen.
#3: Tilknyt en vicevært
Hvis du ikke selv vil stå for at skulle rykke ud, når der er småproblemer, der skal fixes i de enkelte lejligheder, er det en god idé at hyre en vicevært. Hvis der er tale om en mindre opgang, kan det være en af beboerne, der får tjansen til gengæld for en reduceret husleje eller lignende.
Er der derimod tale om en større ejendom, kan det i mange tilfælde betale sig at hyre en egentlig vicevært, som er månedslønnet. Vedkommende skal fungere som en form for pedel, der kan hjælpe til med at få ordnet småting i boligerne, i takt med de opstår, så du sikrer, at dine beboere er tilfredse med at bo i ejendommen.